Dag 16 Amsterdam

Vaknade och mådde lite bättre. Skickade ner Robban till BK som låg precis bredvid hotellet. Sen spenderade jag drygt halva dagen åt att ligga och kolla på Top Model i sängen. När klockan närmade sig 18:00 så kände vi att vi borde göra något vettigt av tiden i Amsterdam eftersom vi skulle åka vidare redan dagen efter. Vi var rörande överens om att det bäst görs i Red Light District. Eller planen var att vi skulle ta oss till Anne Frank Museet, äta middag och sen vidare till Red Light District. 
 
Allt flöt på bra. Amsterdam är den stad vi besökt hittills under vår resa som har bäst utvecklad kollektivtrafik, samt har de medborgare som pratar bäst engelska. Dessutom råder där en skönt avslappnad stämning. En blandning mellan livfullhet och lugn. Har man inte förbokat biljetter i god tid till Anne Frank Museet så väntar det flera timmars köande. Vi kände inte riktigt att vi hade lust med det så vi bestämde oss för att promenera omkring i denna vackra stad med smala gator, fina byggnader och alla kanaler, med sina husbåtar längst kajen. Dessutom gillar jag att Nederländerna är så liberalt. Det märks särskilt när man passerar alla Coffe Shop's som legalt säljer Cannabis samt tillbehör. Det är bara att smita in, lägga sig i en hög med kuddar och röka på. Detta testade vi dock inte. 
 
 
Vi gick omkring några timmar, åt middag på en halvbra restaurang innan vi gav oss vidare till kvällens slutmål. 
Att komma in i Red Light District är en ganska surrealistisk upplevelse. Du går omkring Och plötsligt är du bara där mitt i allt. Det är porrbutiker i varenda gathörn och prostituerade i varje skyltfönster du passerar. Eftersom prostitution även det är lagligt i Nederländerna  (både att sälja och köpa) så är det inte de skabbiga, nerknarkade kvinnorna du ser. De flesta av dessa unga kvinnor är egenföretagare,  betalar skatt och hyr sina lokaler själva. Det finns säkert undantag, men det var inget vi märkte av. 
 
Robban har hittat en ny kompis...
En helt vanlig butik i Red Light District. 
Jag med några prostituerade och en sexköpare i bakgrunden. 
Bild från området. 
 
Vi gick omkring bland en salig blandning av turister, vanliga invånare, prostituerade och sexköpare. Som sagt det var en ganska surrealistisk upplevelse. Ännu mer surrealistiskt blev det när jag lyckades hamna i bråk med en av glädjeflickorna. Eller glädjeflicka och glädjeflicka, hon spred ingen glädje precis. 
Vi hade precis handlat våfflor och satt vid kanten av kanalen för att äta. Robban skulle ta en bild på mig. Vi var medvetna om att det INTE uppskattas av kvinnorna att bli fotade, så detta undvek vi. Ändå smäller en av dörrarna upp och en av de prostituerade börjar skrika på halvengelska/flamländska åt Robban: 
 
- Varför fotar du mig! (Hon pekar på skylten som visar en överstrykt kamera) 
- Jag fotar inte dig, jag fotar min sambo... (Robban pekar på sin mobil) 
- Varför fotar ni just här då?! (Fortfarande skrikandes) 
 
Här blir jag irriterad på hennes jävla attityd, så jag lägger mig i diskussionen. 
 
- Men se dig omkring! Ni finns ju i varenda fönster! 
- (Hon svarar något obegripligt som låter argt) 
- Och varför skulle min sambo vilja fota en halvfet, ganska ful kvinna när han har mig? (Det var bara en sanning, just den här kvinnan hade passerat sitt bäst före datum).
 
Robban försöker lägga sig i och medla, vilket bara triggar mig mer. 
 
- (Kvinnan skriker något obegripligt och ser ut som hon ska anfalla mig)
- (Jag ler låtsasklöser i luften och gör ett fräsande/jamande ljud) 
- (Kvinnan smäller igen dörren och stirrar argt på mig) 
 
Robban och jag sitter kvar och fnissar. Vi äter upp. Jag väntar lite extra för jag vill verkligen se vad det är för typ av man som köper en kvinna som denna. Ingen, visar det sig. Vi går vidare, lämnar distriktet och sätter oss vid kanalen och dricker Corona. En bra kväll i Amsterdam, 
 

Kommentarer
Postat av: Christian

Där har man ju varit, delvis holländare som man är! :)

Svar: Underbar stad :)
mcrookie.blogg.se

2013-11-19 @ 01:56:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0