Dag 19 Hamburg - Liten by i Danmark

Lyxdag. 
 
Började dagen med att checka ut från hotellet, gå ca 50 meter till McDonalds och äta frukost. Fnissade lite för mig själv när jag satt och tänkte meningen: 
 
-Ich bin in Hamburg und essen ein hamburger... 
 
(Nä, alla språkpoliser, jag lärde mig aldrig tyska, för min tysklärare var en riktig ondskefull kärring som hade sina favoritelever som hon favoriserade öppet. Likt gamla Nazi-värderingar valde hon ut vad hon ansåg vara eliten. Jag var inte en av dem eftersom jag började första lektionen med att ifrågasätta henne. Hon körde hårt på att tänka rätt är viktigare... Inte att tänka fritt. Hon erbjöd mig att tillbringa sommaren mellan nian och gymnasiet med att gå i sommarskola och läsa in tre års tyska. Jag valde att tänka fritt och ta ett IG istället. Vilket jag aldrig ångrat. Snarare var jag ganska skadeglad då hennes "MVG-elit" visade sig vara långt efter kunskapsmässigt när vi började gymnasiet och blandades ihop med elever från andra skolor. I princip alla fick ett IG första terminen och flyttades ner till tyska för nybörjare...) 
 
Sen påbörjade vi dagens resa, bara 20 mil, till Danmark. Det spelade ingen roll att det regnade. Att bara åka 20 mil på en dag har blivit en otrolig lyx. Vi stannade och åt lunch på ett riktigt schysst ställe. Våra tankar gick dock till "Vilse i pannkakan". Men gott var det. 
 
"Åh nej, nu dillar han med maten, det finns inga röster i pannkakan. Ät så du blir stor, säger far och mor.
I pannkakan finns det inga röster du dillar med maten du inte gillar..." 
 
Dessutom hade Robban bokat ett helt fantastiskt hotell. Jag älskade det. Ett stort rum med en stor säng, inrett i hemmaliknande miljö. Trägolv, stora fönster mot innergården, ljusa färger och växter i fönstren. Fina svartvita bilder från de som bott i huset förr och en vacker kakelugn i ena hörnet... En jättemysig restaurang i källaren, med gamla detaljer kvar. Vi lyxade till det, åt en god middag med efterrätt, delade en flaska vin. Skålade för att vårt mål var avklarat, 12 länder i Europa på knappt tre veckor. Har inte smält det än. Det är så coolt. Det har hänt så mycket, vi har upplevt så mycket. Allt från jordskalv i Innsbruck och värmeslag i Venedig till motorstopp i Luxemburg till att bygga snögubbar på Gross Glockner och bada i en alpbäck med starka strömmar nedanför Örnnästet... 
 
[X] Danmark 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0