Dag 20 Liten by i Danmark - Småland (via Skåne)

Ca 50 mil väntade oss när vi vaknade i Danmark. Niklas (som är en riktig frukost fascist) ord ekade någonstans långt bak i huvudet och jag bestämde mig för att för en gångs skull testa något annat än att dricka Red Bull och äta Nutella med sked. Det är så jag brukar kickstarta dagen, vilket leder till att kurvan störtar neråt ganska fort. Så jag åt en ordentlig och rejäl frukost bestående av hela kostcirkeln. Vitaminer, proteinekolibrier samt LAGOM mycket kolhydrater. 
 
Bevis. 
 
Såhär glad är jag efter en stadig frukost och tanken på att snart vara hemma. Med en klassisk MC-frisyr= orkar inte bry mig, hjälmen pajar ändå allt. 
 
Vi tog oss ganska fort genom Danmark och jag hamnade oväntat inte i något narkoloepsi-light tillstånd. Vi kom fram till Öresundsbron och jag kände lycka över att se vägskyltar som det stod Sverige och Malmö på. 
 
På väg över bron. 
 
Massa vindkraftverk ute i Öresund. 
 
Hemma i Skåne :) 
 
När vi passerade vägtullen efter att ha kört över bron så var jag övertygad om att mannen som tog emot betalningen för broavgiften var dansk :/  
Det var han då inte, utan pratade ren Malmöitiska. Något pinsamt att jag som infödd Skåning inte känner igen mitt hemspråk... Tre veckor i Europa och två år i Norrland har satt sina spår... 
 
Note to self: Jag bör/måste åka ner till Skåne oftare. 
 
Väl inne i Malmö stannade vi för att fika. Det blev aldrig så eftersom jag drabbades av total abstinens efter min bror, svägerska och mitt fantastiska gudbarn. Så jag hörde av mig till brorsan och som tur var så var hela familjen hemma och gästvänliga som alltid så blev vi ditbjudna på mat. Vi körde dit och det var lätt topp 5 under hela resan att få träffa min fina, underbara brorsdotter som hade varit i skolan för första gången tidigare under dagen. Hon är så liten, men så stor samtidigt, jag är otroligt stolt över att få vara hennes gudmor. Jag fick flera stora kramar, en god middag och många skratt. Dessutom fick brorsdottern provsitta hojen och det passade henne perfekt. Är övertygad om att hennes föräldrar kommer slippa allt moppe tjat, hon kommer kräva en BMV 1200 GS Adventure...
 
Coolaste ungen... 
 
Den obligatoriska "fulaste minen-bilden". 
 
Min bästa. Som nästan alltid är 100 mil för långt bort...
 
Jag hade ju önskat köttbullar av mamma, så vi fick åka vidare lite tidigare än jag önskat. Väl i Småland i mina föräldrars hus så blev vi bjudna på ytterligare en god middag. Det kan aldrig bli för mycket husmanskost och mammas köttbullar är ju oslagbara. Satt uppe med mamma och visade drygt 2000 bilder från resan. Robban och jag somnade inte förrän vid fem på morgonen. Det kändes lite som att allt vi upplvet de senaste veckorna började smälta in...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0