Robban gästbloggar om dagen från helvetet.

Kanske kan ha retat Gud när jag skrev "Pray for snow" i böneboken i självaste Notre Dame... 

Vi startade vår resa ifrån Paris, det var absolut inga problem i början men sen så drog det igång. Att köra i Paris är ingen höjdare, rödljus både till höger och vänster. Någon småfull stadsplanerare ville nog även skoja till det med att inte lägga vägarna i korsningar rakt mot varandra, de skall gärna skifta ett par meter + att den smarte faan lägger stopp och fler rödljus mitt i rondellerna, när man minst anar det. Alltså första djävulskapet..... Gps:en hänger inte med utan när nu den sneda korsningen kommer och jag hinner inte titta på gps:en som är helt fel samtidigt som jag försöker hitta rätt bland alla idioter i trafiken (jag är alltid oskyldig) så slutar det med att man åker fel. Åker man fel här så är det liksom inte bara att göra en u-sväng utan att man måste stå sitt kast och åka en massa kilometer/mil innan man nu kan ta rätt väg.

Andra djävulskapet (låter mer men jag spetsar bara till detta lite, tyckte att det var trevligt ändå), sambon ville gärna besöka slottet i Versailles' där Marie Antoinette bodde och senare tyvärr avrättades. Hur som helst, slottet är en grym upplevelse, allt är överöst med detaljer och lyx nästan faktiskt ett måste att se. Problemet är att det är ett flertal timmar in, först kö till att köpa biljett för att se stå i kö för att gå in i slottet, för att sen köa i alla rum som man går genom, för att köa sen för att ta sig ut.... Pust...

Värmen och allt folk (mestadels asiater) gjorde mig till en lätt grinig och tjurig svensk kille med alldeles för tunga och hårda mc-skor, dessa fick ett flertal känna av under turen då jag råkade kliva ett par rakt på deras oskyddade småtår. Jaja, lite svinn får man räkna med.

Nu till den fortsatta bestraffningen (från Gud om ni minns), jag är oftast grymt metodisk och noggrann, fråga min sambo som blir tokig på mig när vi gör oss klar att åka, det går i en viss takt och ordning innan vi sätter oss upp för att åka iväg. Nu hade jag tagit bort Scalan G9:an (com-radio) från hjälmen för att ingen skulle sno den. Givetvis la jag den uppe på toppboxen innan vi skulle åka iväg, detta kom jag på ett par mil senare och faktumet var att jag hade tappat den. Japp, ett par tusenlappar åt helvete!

Tredje djävulskapet bara för att statuera ett exempel och verkligen visa att man inte skall "skoja till det" i Notre Dame så när det bara var ett par mil kvar innan vi hade nått hotellet i Luxemburg så får vi soppatorsk! Mätaren hade visat att vi var på reserven men att det ändå var 5 mil kvar i tanken. Jag har läst om detta problem men har inte märkt det förrens nu, den har tidigare funkat klockrent men kolla gärna www.bmwklubben.se så kan ni läsa mer om detta problem, nu fick vi uppleva det på nära håll.

Mörkt, obyggt och ingen bil stannar givetvis. Sambon märkte på mig att nu var min gräns nådd, jag kanske upplevdes lätt grinig så hon kom på att jag skulle försöka gå till ett hus och fråga om dom har en skvätt bensin.

Sagt och gjort, i första huset jag valde visade det sig att det verkligen finns snälla och trevliga människor. En man öppnade dörren, kan inte förstå varför, jag ser inte så trevlig ut och särskilt inte i mörker :)

Men hur som helst så började han leta bland dunkar och garage, när han öppnade garagedörren så visade det sig att han ägde inte bara en utan två Porschar! Varför gör inte jag det?

Med teckenspråk delat med tyska, engelska och en del påhittade ord så började vi förstå varandra. Att sen petrol och gasolin är två olika saker visste jag inte, det ena är diesel och det visade sig att det var bara det han hade hemma. Inga problem tyckte han, vi hoppade bara in i den tredje bilen han hade och han körde mig till macken ToR, efter detta startade hojen på första och vi var iväg igen, endast 3 mil kvar, gudars så skönt att komma till hotellet (nu kanske jag gick Honom på nerverna igen, märks nog i morgon). 


Kommentarer
Postat av: Niklas

Spännande dagar. Jag är nöjd över att vara hemma känner jag.
Synd på scalan.=\

2013-08-16 @ 22:27:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0